Gymnázium Kadaň » ŠKOLNÍ ŘÁD

ŠKOLNÍ ŘÁD

Níže naleznete zjednodušený přepis nejdůležitějších částí školního řádu doplnění o části týkající se předpisů platných ve školství. Celý školní řád naleznete v sekci Dokumenty školy.

Školní řád upravuje:

  • podrobnosti k výkonu práv a povinností žáků a jejich zákonných zástupců ve škole, dále vymezuje pravidla vzájemných vztahů žáků s pracovníky školy;
  • provoz a vnitřní režim školy;
  • podmínky zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků a jejich ochrany před sociálně patologickými jevy;
  • podmínky zacházení s majetkem školy;
  • pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků.

Práva a povinnosti žáků školy a jejich zákonných zástupců

Žáci mají právo:

  • na vzdělání a přístup k informacím o průběhu a výsledcích svého vzdělávání a informacím, které podporují jeho rozvoj;
  • získávat informace a vzdělávat se prostřednictvím výuky a využíváním zařízení školy;
  • volit a být volen jako zástupce žáků do Školské rady a jako zástupce třídy do Studentské rady;
  • na poradenskou pomoc školy;
  • účastnit se všech akcí pořádaných školou a může se souhlasem školy akce sám organizovat.

Žáci mají povinnost:

  • řádně a pravidelně docházet do školy a řádně a podle svého nejlepšího svědomí se vzdělávat;
  • dodržovat školní řád a další vnitřní předpisy školy a v zájmu ochrany vlastního zdraví a zdraví ostatních osob jsou povinni dodržovat veškeré zásady bezpečnosti.

Zákonní zástupci žáka mají právo:

  • na přístup k informacím o průběhu a výsledcích vzdělávání žáka a dalším informacím;
  • na vyjádření názoru týkajícího se provozu školy, obsahu a formy a vzdělávání;
  • na poradenskou pomoc školy;

Zákonní zástupci žáka mají povinnost:

  • zajistit žákovu řádnou a pravidelnou docházku do školy;
  • na vyzvání ředitele školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka;
  • informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích nezletilého žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání;
  • doložit důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování nejpozději do 3 kalendářních dnů od konce jeho nepřítomnosti, dobu a důvod nepřítomnosti uvede zákonný zástupce v omluvném listu;
  • v případech předem známé absence žáka delší než 3 dny podat řediteli školy nejméně 7 dní předem písemnou žádost o uvolnění žáka z vyučování;
  • oznamovat škole údaje související se školní matrikou školy a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka, a změny v těchto údajích;
  • úzce spolupracovat se školou při řešení sociálně patologických jevů, projevů diskriminace, nepřátelství nebo násilím;
  • řídit se školním řádem a respektovat další vnitřní předpisy školy

Zaměstnanci školy mají povinnost:

  • dodržovat školní řád a další vnitřní předpisy školy;
  • dodržovat a respektovat žákova práva;
  • poskytnout žákovi pomoc a ochranu v případě, že jsou o to žákem požádáni, v ostatních případech postupují podle svého nejlepšího vědomí a svědomí;
  • poskytnout základní poradenskou pomoc.

Pravidla vzájemných vztahů

  • všichni se vzájemně respektují, dbají o vytváření partnerských vztahů podložených vzájemnou úctou, důvěrou a spravedlností;
  • všichni dbají o dodržování základních společenských pravidel a pravidel slušné a zdvořilé komunikace;
  • všichni se vyvarují zvláště hrubých slovních a úmyslných fyzických útoků a jsou považovány za závažné porušení školního řádu a vedení školy z takového jednání vyvodí důsledky v souladu s pracovně právními předpisy a ustanoveními zákona č. 561/2004 Sb., školského zákona (§ 31 odst. 3).

Provoz a vnitřní režim školy

  • škola se otevírá v 7:00 a uzavírá v 17:00;
  • výuka začíná v 8:00 mimo výuky tělesné výchovy pro necvičící, která začíná v 7:10;
  • velká dopolední přestávka (9:40 – 10:00) slouží k občerstvení;
  • polední přestávka (volná hodina před odpolední vyučováním) slouží k obědu a žáci mohou opustit areál školy;
  • při příchodu do školy se žáci převlékají a přezouvají.

Chování žáků ve škole a při akcích organizovaných školou

  • vstup do odborných učeben, sportovních zařízení a ostatních zařízení pro zájmovou činnost je povolen jen v doprovodu pedagogů nebo způsobe dohodnutým s učitelem a povinností všech je dodržování vnitřních řádů těchto prostor;
  • opuštění školní budovy nebo jiných prostor, kde probíhá vyučování, je v době vyučování bez souhlasu učitele nepřípustné;
  • při školních akcích konaných mimo školní budovu se žáci řídí pokyny učitele a bez jeho souhlasu nesmějí opustit skupinu;
  • používání mobilních telefonů během vyučování není dovoleno;
  • užívání nebo přechovávání omamných a psychotropních látek, alkoholických nápojů a tabákových výrobků je přísně zakázáno;
  • přechovávání věcí a látek nebezpečných pro zdraví a život lidí (zbraně, výbušniny, chemikálie apod.) je zakázáno;
  • hrubé chování, šikana, zesměšňování je zakázáno;
  • žáci jsou povinni chránit svůj majetek, majetek ostatních i majetek školy před poškozením;
  • každé poranění, nevolnost nebo jiné zdravotní potíže je nezbytné neprodleně oznámit učiteli.

Pravidla a zásady pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků a studentů

  • žáci jsou průběžně klasifikovány během školního roku;
  • každé čtvrtletí žák obdrží hodnocení z jednotlivých předmětů, v 1. pololetí výpis vysvědčení a na konci roku vysvědčení za obě pololetí;
  • pro potřeby klasifikace se vyučovací předměty rozdělují do dvou skupin:
    • předměty s převahou teoretického zaměření;
    • předměty s převahou výchovného zaměření.
  • Při klasifikaci výsledků ve vyučovacích předmětech s převahou teoretického zaměření se zejména hodnotí:
    a) ucelenost, přesnost a trvalost osvojení požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic, zákonitostí a vztahů a schopnost vyjádřit je
    b) kvalita a rozsah získaných dovedností vykonávat požadované činnosti
    c) schopnost uplatňovat osvojené poznatky a dovednosti při řešení teoretických a praktických úkolů, při výkladu, hodnocení a analýze jevů a zákonitostí
    d) schopnost využívat a zobecňovat zkušenosti a poznatky získané při praktických činnostech
    e) logika, samostatnost a tvořivost myšlení
    f) přesnost, výstižnost a odborná i jazyková správnost ústního a písemného projevu
    g) kvalita výsledků činnosti
    h) osvojení účinných metod samostatného studia a samostatných činností – referáty, seminární práce, apod.
    i) schopnost využívat a uplatňovat osvojené poznatky při skupinové práci
  • Při klasifikaci výsledků ve vyučovacích předmětech s převahou výchovného zaměření (Tělesná výchova, Výtvarná výchova, Hudební výchova, Občanská výchova, Svět práce) se zejména hodnotí:
    a) stupeň tvořivosti a samostatnosti projevu;
    b) osvojení potřebných vědomostí, dovedností, činností a jejich tvořivá aplikace;
    c) poznání zákonitostí daných činností a jejich uplatňování ve vlastní činnosti;
    d) kvalita projevu;
    e) vztah žáka k činnostem a zájem o ně;
    f) v tělesné výchově, s přihlédnutím ke zdravotnímu stavu a stupni tělesného vývoje žáka, všeobecná tělesná zdatnost, výkonnost.
  • Učitel je povinen vést evidenci o každé klasifikaci žáka. Při dílčí klasifikaci lze používat i bodování, které se pak převádí na známky.

výchovná opatření

  • výchovnými opatřeními jsou pochvaly nebo jiná ocenění a kázeňská opatření a jsou sdělována před ostatními žáky a zaslána písemně zákonným zástupcům;
  • podle závažnosti provinění mohou být žákům uložena některá z těchto kázeňských opatřeních:
    a) napomenutí třídního učitele
    b) důtka třídního učitele
    c) důtka ředitele školy
    d) podmíněné vyloučení žáka ze studia
    e) vyloučení žáka ze studia

závěrečná ustanovení

  • Školní řád schvaluje Školská rada.
  • Změny lze navrhovat průběžně s ohledem na naléhavost. Všechny závažné změny ve školním řádu podléhají schválení Školské rady.
  • Školní řád je zveřejněn na přístupném místě ve škole, prokazatelným způsobem jsou s ním seznámeni žáci školy a informováni o jeho vydání a obsahu zákonní zástupci nezletilých žáků.

V Kadani Mgr. Tomáš Oršulák, Ph.D. / ředitel školy